Zo krijg je meer conversie in je webshop

Na het lezen van het boek Online Invloed, geef ik een aantal tips en voorbeelden om de conversie in je webshop te verbeteren.
Wie wil nou niet meer verkopen met het huidige aantal bezoekers?

Vergelijk je webshop eens met een afstandsbediening van je tv. Je gaat sneller zappen als de afstandsbediening bij je in de buurt ligt. Zodra je hiervoor naar een andere stad moet, in de regen, laat je het zappen wel zitten.

Bezoekers van je webshop willen ook geen ingewikkelde teksten en teveel stappen doorlopen.
Het liefst met een paar klikken bestellen. Want dit betekend meer conversie.

De strekking van het boek

Eigenlijk is het onze taak, als internetbureau om het juiste design en voorzieningen te realiseren zodat bezoekers zo makkelijk mogelijk kunnen bestellen. Het weglaten van obstakels en het zorgen voor een overzichtelijke shop op alle apparaten.

Natuurlijk is dit een continue proces, want niet alles kan direct vanaf de start en zonder genoeg data worden bekeken. Daarom is een optimalisatie ronde, bijvoorbeeld per kwartaal voor webshops een mogelijkheid.

Wij als ontwerpers en eigenaar van een webshop, kunnen rekening houden met het feit dat een kind van 7 jaar, ook de webshop moet kunnen gebruiken. Dit is natuurlijk deels een metafoor. Want bezoekers van je webshop zijn doorgaans geen 7 jaar oud. De doelgroep kan per website immers verschillen. Hetgeen echter wel wetenschappelijk en met onderzoeken in de praktijk is vastgesteld: laten we alles zo eenvoudig mogelijk houden! Dit komt conversiepercentage ten goede.

De conversietips

Het conversie percentage kan omhoog gaan na het toepassen van deze tips.
Meer tips en hulp nodig? Wij staan voor je klaar.

Tip 1.Alles aanwezig op de productpagina
Zodra men via Google rechtstreeks op je productpagina beland, is hier dan alle informatie aanwezig? Zoals de afmetingen, verzendkosten en het telefoonnummer van de klantenservice? Zo is de bezoeker minder snel geneigd de pagina te verlaten en weer allerlei extra stappen te doorlopen.

Tip 2. Wees vriendelijk
Dit kan al met teksten in een button en is bepalender dan je denkt. Een button met de tekst “Bestellen” doet het minder goed dan “Doorgaan met bestellen”. In de situatie waar de bezoeker het email adres vergeet, kan de melding zijn: Fout: Ongeldig email adres. Een betere, vriendelijkere melding kan zijn: Sorry, controleer even het e-mail adres.

Tip 3. Beperk keuzes
Voorkom keuzestress met teveel producten in een categorie bij je bezoekers. Een mooi voorbeeld is een element op de categorie pagina van Prenetal, waarbij je duidelijk de bezoeker het eenvoudig maakt om een product te kiezen.

Tip 4. Laat prijzen niet te groot zien
Dit kan wel met actieprijzen, echter voor reguliere productprijzen is de regel: niet te groot tonen. Anders lijkt een product alleen maar duurder en focus je teveel op de prijs. Webshops zoals Bol.com en Coolblue.nl kiezen ervoor het euroteken weg te laten. Bijvoorbeeld: € 99,- wordt dan 99,-.

Tip 5. Weinig velden en keuzes tijdens het afrekenen
Vraag niet 2x op een email adres bijvoorbeeld. Gebruik verder een helder stappenproces en probeer in duidelijke taal de bezoeker het zo makkelijk mogelijk te maken. Hoe ik dit precies bedoel? Een voorbeeld tijdens het afrekenen in het gebruik van titels boven een formulier:

Je gegevens OF Vul hier je gegevens in

Qua stappen: Heeft de bezoeker zijn of haar gegevens ingevuld, maak dan deze groen met een vinkje. Nog beter (zoals Zalando doet) is om direct met stap 2 te beginnen. Zo motiveer je de bezoeker en lijkt het minder werk om af te rekenen.

Tip 6. Een goede bedankpagina
Met een juiste bedankpagina aan het einde, nadat de klant heeft afgerekend kan je met vervolgstappen op een leuke manier duidelijkheid geven. Dit zorgt veel minder vragen tussen het bestelmoment en de levering.

Conclusie

Het duidelijker maken en optimaliseren van een webshop blijft een continue proces en met kleine aanpassingen kan je conversiepercentage groeien. Wij denken, met onze ervaring en lange checklisten er genoeg punten zijn die we bij jouw webshop kunnen toepassen en verbeteren. Neem hiervoor gerust contact met ons op voor een optimalisatie ronde.

Meer blogs

Direct een perfecte webshop bestaat niet Het starten van een e-commerce site, een webshop is niet in 3 dagen geregeld. Er gaat veel voorbereiding aan...

Lees meer

Zodra er online een bestelling wordt gedaan krijg de consument vanuit het webshop systeem automatische e-mails. Vaak een order bevestiging en een e-mail zodra de...

Lees meer