Waarom zijn B2B webshops steeds belangrijker?

E-commerce is al jaren disruptief. Sinds de pandemie in 2020 is een wandeling door een willekeurige stad anders geworden. Meer en meer fysieke winkels hebben helaas hun deuren moeten sluiten. Steeds meer bedrijven gaan online. Tuurlijk, er komen beter tijden aan en ik hoop dat online en offline als goede combinatie blijven bestaan.

Echter, een feit is dat groothandels noodgedwongen of met een weloverwogen strategie, nu steeds vaker online gaan met een modern e-commerce platform. Gericht op beleving, gemak en goede productinformatie. Actie is nu nodig, want het koopgedrag van generaties veranderd. Dat is niet iets wat komt door de pandemie, het is alleen nu nog sneller gegaan!

Wat is B2B?

In het algemeen, kan je B2B e-commerce inzetten om de verkoop van een bedrijf te verbeteren of te verbreden; omdat alles digitaal verwerkt kan worden is dit proces voor groothandels, fabrikanten, distributeurs en andere soorten B2B-verkopers zeer efficiƫnt.

Geen trend maar noodzaak

Naast algemene trends als globalisering en digitalisering begint een nieuwe technologiegerichte generatie zijn stempel te drukken. Millennials (personen geboren tussen 1981 en 1996) zijn al goed voor 73%* van alle professionele B2B-aankoopbeslissingen. Digitaal shoppen is zo ingebakken bij deze generaties waardoor bedrijven worden gestimuleerd om te investeren in digitale oplossingen.

Als B2B-bedrijven hun e-commerce mogelijkheden willen vergroten en goed benutten, moeten ze zich aanpassen aan het veranderende koopgedrag. B2B-klantervaringen moeten meer worden afgestemd op de digitale B2C-ervaringen.

Tips voor een goede b2b webshop

  1. Ontwikkel een supersnelle webshop met alle eisen die ook een B2C (consumenten) webshop zou hebben. Veel B2B gebruikers, shoppen in het weekend ook in een consumenten webshop. De benadering en beleving van een zakelijke gerichte webshop hoeft dus niet compleet anders.
  2. Zorg voor goed afgestemde foto’s, video demonstraties, heldere artikelnummers, prijzen exclusief btw en productdetails die voor de B2B doelgroep relevant zijn.
  3. Een “opnieuw deze producten” bestellen is een handige optie voor terugkerende klanten. Is je klantrelatie goed dan heb je in de B2B markt veel vaker terugkerende orders.
  4. B2B klanten vinden in bulk bestellen prettig. Anders dan bij B2B shops is het niet vaak 1 rol cadeaupapier, maar koopt een bedrijf direct 100 rollen en het liefst 10 roze, 90 blauwe enzovoort.
  5. Focus op het account gedeelte. Met een “Je bedrijfsaccount” gedeelte waar jouw B2B klant zoveel mogelijk zaken zelf online kan regelen.

Met Tajriba hebben wij de kennis om bedrijven te helpen zich aan te passen aan de voortdurende veranderingen en hun volledige online potentieel te realiseren. Neem contact op met Stefan voor een vrijblijvend adviesgesprek.

*Bronnen: DHL EXPRESS WHITEPAPER “THE ULTIMATE B2B E-COMMERCE GUIDE”, WikiPedia

Meer blogs

Direct een perfecte webshop bestaat niet Het starten van een e-commerce site, een webshop is niet in 3 dagen geregeld. Er gaat veel voorbereiding aan...

Lees meer

Na het lezen van het boek Online Invloed, geef ik een aantal tips en voorbeelden om de conversie in je webshop te verbeteren.Wie wil nou...

Lees meer