De totstandkoming van onze nieuwe site

Waarom een nieuwe website

We maken al heel wat jaren websites en webshops voor verschillende bedrijven.
Vaak was er daarom geen tijd voor onze eigen website. Projecten van klanten gaan immers voor.
Tajriba heeft al naamsbekendheid en gelukkig altijd een overvolle agenda.
Echter om met de tijd mee te gaan en nieuwe klanten te bereiken werd het echt tijd voor een nieuwe look.

Het plan lag er al in 2016, de uitvoering begon in 2017. In dit blog bericht beschrijf ik het proces van A tot Z.

Analyse oude website

Vaak ben je gehecht aan iets dat prima functioneert. Daarom hebben we de menu-structuur 1 op 1 overgenomen.

Daarnaast hebben we gekeken waar onze bezoekers het meest naar keken. Zoals welke pagina’s en nog meer statistieken uit Google Analytics.
Data waar je bepaalde keuzes mee kan onderbouwen. Erg handig!

De eisen opstellen

Dan is het tijd om de eisen helder te formuleren zoals we ook altijd naar de eisen van onze klanten vragen en kijken.

Nieuw design

In december zijn we begonnen met een aantal ruwe designs (die we niet meer laten zien). Met de vragen: welke kant gaan we op, wat willen we uitlichten en waarmee kunnen we ons onderscheiden van andere internetbureaus.
Alle 10 “hoofdpagina’s” zijn vooraf ontworpen. Hiervoor is uitgebreid de tijd genomen. Zo gaat het vaak met designs, vele versies worden er gemaakt om uiteindelijk tot een perfect resultaat te komen.

Designkeuzes

Simpel en functioneel. Door deze 2 elementen te combineren ontstaat een clean-ontwerp. We hebben gekozen voor grote headings in het lettertype Myriad Pro.
Alle paragrafen hebben een eigen ander lettertype, namelijk San Francisco van Apple, voor optimale leesbaarheid. De site is ontworpen om op alle schermen 100% breed te zijn en de ruimte optimaal te benutten. Op desktop en tablet is gekozen voor een 60px kader zodat het blauw om de site heen terugkomt. Het kader als ontwerp zie je niet vaak maar daar is bewust voor gekozen, om er als website uit te springen.
De subtiele schaduw op de blok-elementen geeft nog meer overzicht.

Eigen foto’s

Daarnaast zijn de meeste foto’s op de website door ons gefotografeerd, dit geeft het bedrijf een eigen gezicht. Vaak wordt de kracht van eigen foto’s onderschat!

Technische ontwikkeling

De website is technisch gebouwd op het platform WordPress en Bootstrap i.c.m. diverse plugins en maatwerk.

Alles is vanuit WordPress dynamisch aan te passen. Zoals teksten en afbeeldingen, linkjes en ook zijn elementen per pagina te verbergen.
Met de techniek is Alex heel wat uren zoet geweest!

Testen en live zetten

Na al het harde werk zijn de punten op de i gezet. Diverse testen in browsers en met meerdere personen zit het project erop. De aankomende jaren zijn we voorzien maar we blijven sleutelen en verbeteren!

Ook een nieuwe of bestaande website laten vernieuwen?
Bel of mail ons voor meer informatie.

Meer blogs

Tajriba was sinds 2018 partner van PrestaShop. Met dit partnership volg je als bedrijf jaarlijks een aantal verplichte (betaalde)trainingen en mag je betaald op de...

Lees meer

Na het plaatsen van een bestelling in een webshop is er de bedankpagina, hier komt de bezoeker na betaling vaak op terecht. De laatste pagina...

Lees meer