Testfase van een applicatie of webshop

Grote of kleine projecten; wij testen ze goed. Graag vertel ik meer over ons interne testproces en hoe we dit als internetbureau uitvoeren.

We kunnen in 1x alles goed ontwikkelen en dan werkt het toch?

In de alsmaar verder digitaliserende wereld zijn steeds meer bedrijven afhankelijk van meer en complexere software. Dit kan een webapplicatie zijn of een online webshop. Om de zoveel tijd wordt geacht de software bij te werken naar de laatste versie c.q. aanvullende functionaliteit te implementeren.

Onderdeel van online applicatie ontwikkeling is het testen. Om zo problemen te voorkomen bij de uiteindelijke gebruikers. De testfase wordt in de praktijk vaak onderschat. Het belang van onder andere gebruikerstests leg ik daarom graag uit.

Wij gebruiken twee testmethodieken

1/ De standaard testmethodiek
Deze testfase wordt gedaan met een gestandaardiseerde checklist. We gebruiken 3 checklisten. Voor webshops, websites en applicaties. Deze interne checklist wordt vóór de live-gang van een project doorlopen door de ontwikkelaar. Denk hierbij aan het testen van het project in diverse browsers, smartphones en tablets. Daarnaast gebruiken wij de scan-tools van Google om optimale vindbaarheid te creëren.

2/ De gebruikerstest methodiek
Voordat we een platform of andere online software lanceren voor het grote publiek gaan we met de beta versie testen bij de doelgroep. We verzamelen 3 tot 5 testpersonen voor een testsessie bij ons op kantoor.

Met een camera nemen we de handelingen op om later terug te kijken. Er is vaak een vragenlijst achteraf. We geven de gebruikers de vrijheid om de applicatie zonder opdracht te gebruiken. Met diverse testcases kijken we naar het gebruik van de testpersonen. Zijn er obstakels? Is er een foto juist verwarrend? Met een gebruikerstest komen we hier in een vroeg stadium achter en lanceren we samen een veel beter product!

Testfase bij doorontwikkeling

Zodra een project online staat en gebruikt wordt door gebruikers is het onmogelijk om te gaan sleutelen op de live-locatie. Er kan een fout ontstaan en dan kan er bijvoorbeeld niemand meer afrekenen. Er kan ook een fout ontstaan die pas weken later boven water komt. Testen hier is net zo belangrijk als voor de lancering. Door gebruik te maken van een acceptatieomgeving oftewel een testlocatie voorkom je het bovenstaande.

Het is wel handig om de kosten versus baten te wegen bij het inrichten van een testlocatie. Onze ontwikkelaars zullen je hier altijd eerlijk bij adviseren.

Meer blogs

Webcare, de klantenservice van uw webshop. Klanten kunnen bedrijven vaak contacteren via: e-mail, het contactformulier en per telefoon. Echter maken ruim 9.5 miljoen Nederlands gebruik...

Lees meer

Het financiële plaatje en de omzetcijfers zijn voor je onderneming van groot belang. Met Tajriba Kassa heb je een kassasysteem, voorraadbeheer en webshop in de...

Lees meer