Webwinkel overnemen. Waarop letten?

Het overnemen van een bestaande webshop is steeds populairder.
Je hebt misschien interesse in een nieuwe uitdaging, zoekt meer manieren om te verkopen of gaat een (oude)concurrent overnemen. Er zijn nog veel meer redenen te bedenken waarom je een webwinkel gaat overnemen. In deze blog leggen wij overzichtelijk uit waar op je moet letten. Ook kijken wij naar het technische aspect, een onderdeel van veel overnames dat vaak toch het ondergeschoven kind blijkt. Met deze tips kom je niet voor verrassingen te staan.

In het algemeen

Het overnemen van een webshop heeft veel voordelen. Zo is het opgebouwde klantenbestand, de posities in Google en te verkopen producten al aanwezig. Het kan zijn dat je op die manier een goed draaiende webshop gaat overnemen. Dit scheelt tijd in de opstartfase. Maar… er zijn veel zaken waarop je moet letten.

In het algemeen is het handig om te letten op 4 zaken: de algemene staat van het bedrijf, de techniek, vindbaarheid en daarna het financiële en juridische aspect.

Het bedrijf en merk

De staat van het bedrijf en het merk is een belangrijke. Bestaat het al lang? Zijn er positieve ervaringen te vinden? Is het een tijdelijk seizoensproduct, om welke markt en verkooplanden is het actief. Zijn er nog groeikansen? Niet alle webshops die ter overname worden aangeboden zijn op de lange termijn ook succesvol. Dit is een afweging die je als ondernemer natuurlijk maakt. Dit kan met een risico en kansen analyse, het onderbuikgevoel en alle voor- en nadelen op een rij.

Techniek overnemen

Heel belangrijk is de techniek van de webwinkel. Is deze jaren oud? Is de software überhaupt nog “levensvatbaar”. Dat wil zeggen als jij met de webwinkel wil groeien dan zijn er aanpassingen nodig. Kan dit met het huidige platform? Vaak is dit niet het geval en kan je beter in het overnamebod hier geen grote bijdrage voor geven. Jij moet immers investeren in nieuwe techniek. Een softwarebedrijf zoals Tajriba kan een inschatting doen. Het kan ook zijn dat de techniek nog wel bruikbaar is. De oude techniek heb je wel nodig voor een migratie naar een nieuw platform. Denk dan aan een database met productinformatie en klantgegevens.

Vindbaarheid

Super belangrijk is de vindbaarheid van de huidige producten, categorieën en overige pagina’s. Het is niet super eenvoudig om met termen als “bankstel kopen” op pagina 1 te komen in Google.
Je kan de ranking laten onderzoeken door een marketingbureau voordat je de webshop overneemt.
Of kan je dit zelf vaak inzien met gegevens uit Google Analytics en Google Search Console.

Financiën en juridische afhandeling

Naast alle andere zaken is het ook belangrijk om te kijken naar de financiën verkopen, de marges, verzendkosten en eventuele patenten.

Heb je advies nodig bij het overnemen van een webwinkel? Stefan helpt je graag verder en wij geven graag gericht advies over de techniek. Neem contact op via info@tajriba.nl of telefonisch via 0546 23 20 04.


Meer blogs

Direct een perfecte webshop bestaat niet Het starten van een e-commerce site, een webshop is niet in 3 dagen geregeld. Er gaat veel voorbereiding aan...

Lees meer

Vaak spreken webdevelopers in de beginfase van een project over “wireframes”. In deze blog leggen we uit wat wireframes zijn en waarom ze erg veel...

Lees meer