Webcare via WhatsApp

Webcare, de klantenservice van uw webshop. Klanten kunnen bedrijven vaak contacteren via: e-mail, het contactformulier en per telefoon. Echter maken ruim 9.5 miljoen Nederlands gebruik van de populaire app WhatsApp!
Moet u WhatsApp ook gaan inzetten? Ik beschrijf de voor- en nadelen.
Het antwoord is niet volmondig “Ja”. Het is afhankelijk of het bij uw bedrijf past en het soort klanten. WhatsApp inzetten kan op twee manieren:

1. WhatsApp als Appcare

De nieuwe vorm van webcare. Steeds meer bedrijven bieden klanten de mogelijkheid om via WhatsApp hun vragen te stellen. Klanten kunnen brood bestellen met een simpel berichtje via Whatsapp. Afspraken maken voor een knipbeurt, auto keuring of vergadering. Het kan via WhatsApp!

De voordelen:
– Klanten gebruiken WhatsApp dagelijks, wat het een laagdrempelig middel maakt.
– Snelle één-op-één communicatie.
– Het delen van beeld- of video zorgt ervoor dat een vraag zeer gericht beantwoord kan worden.

De nadelen:
– De klant verwacht binnen 1-2 uur een reactie / bericht terug.
– De klant neemt soms minder lang de tijd om zijn vraag of probleem duidelijk te maken.
– Communicatie moet in korte zinnen om het overzichtelijk te houden.

2. Tips om WhatsApp wel te gaan gebruiken als web/app care

1. Een aparte smartphone met eigen 06- nummer is vereist.
2. Eventueel een extra tool gebruiken om WhatsApp berichten ook via de PC te beheren.
Daar komt immers de e-mail ook binnen.

Een relatief goedkope Android smartphone is voldoende, u kunt vervolgens inloggen via Whatsapp Web. Het is een online platform voor het beheren van de WhatsApp berichten op PC en tablet.

3. Een WhatsApp share button in de Prestashop webshop omgeving

Het delen van product linkjes of het maken van een screenshot is handig.
Maar direct het linkje doorsturen via een WhatsApp button op de productpagina is nog handiger!

Conclusie

Wij van Tajriba zetten WhatsApp niet in, wij hebben het al druk genoeg met e-mailen en Skypen en zijn van mening dat we via WhatsApp niet goed genoeg kunnen helpen. Maar het is zeker de moeite dat u als bedrijf de mogelijkheden bekijkt.
Voor meer informatie over de mogelijkheden kunt u contact opnemen met Stefan.

Meer blogs

Het is een bijzondere tijd. Minder bezoekers in fysieke winkels of winkels die al gesloten zijn. Veel mensen gaan nu niet op pad, maar bestellen...

Read More

Grote of kleine projecten; wij testen ze goed. Graag vertel ik meer over ons interne testproces en hoe we dit als internetbureau uitvoeren. We kunnen...

Read More