De ingrediënten voor een goede webshop

Direct een perfecte webshop bestaat niet

Het starten van een e-commerce site, een webshop is niet in 3 dagen geregeld.
Er gaat veel voorbereiding aan vooraf, wij geven graag een paar ingrediënten voor een goede shop.
Het is een leerproces, het evalueren van data/statistieken en daarop inspelen is van groot belang.
Obstakels wegnemen, leren van bezoekers en klanten is erg belangrijk.

De 5 basis-ingrediënten

1. Creëer een unieke identiteit
Bezoekers van webshops hebben maar 1 seconden nodig voor een eerste indruk.
Welke indruk laat de webshop achter en past het bij het merk en bedrijf?

Hoe laat je dan een goede indruk achter? Je kunt dit bereiken door te focussen op een niche-markt.
Het presenteren van de producten in de webshop zelf speelt ook een grote rol. Grafisch moet het eruit goed uitzien en de details moeten kloppen.

2. Doelgroep
Heb een duidelijke doelgroep voor ogen en denk niet altijd zwart/wit.
“Ik bestel nooit via een smartphone, dus hoeft mijn webshop op mobiel niet zoveel aandacht”.
Terwijl de doelgroep 18-25 jaar is en wel degelijk veel shopt via hun smartphone.

3. Wees consistent
Dit geldt voor het logo, de kleuren en elke pagina. Niet alleen de homepage moet er goed uitzien…

4. Navigatie
Waar zouden we zijn zonder borden langs de weg of ons navigatiesysteem?
De bezoeker van een webwinkel verwacht duidelijke instructies in de navigatie. Het menu moet logisch zijn.
Met testen kun je kijken hoe men navigeert, zo kom je er snel achter of de navigatie duidelijk genoeg is.

5. Gebruiksvriendelijkheid

  • Zorg voor beknopte productinformatie
  • Toon producten op de homepage
  • Vermeld voordelen voor de klant
  • Checkout: zorg voor weinig invoervelden en vriendelijke teksten
  • Witruimte om overzicht te houden
  • Micro-animaties, geeft de gebruiker feedback

Conclusie

Internetbureaus zijn er voor om met jouw idee iets goeds te maken. Daarnaast geven ze vaak advies met 1 doel: een succesvolle webshop.
De inzet en wil om van een webshop een succes te maken is een belangrijke schakel in het proces.
Vrijblijvend brainstormen? Stuur dan gerust een mailtje naar Stefan.

Meer blogs

Direct een perfecte webshop bestaat niet Het starten van een e-commerce site, een webshop is niet in 3 dagen geregeld. Er gaat veel voorbereiding aan...

Lees meer

Het retail kassasysteem met ingebouwd voorraadbeheer voor je kledingzaak. Producten verkopen, productlabels printen en de voorraad in de gaten houden, eenvoudig en snel. Eindeloze productvariaties...

Lees meer