Als e-commerce bureau bekijken en onderzoeken wij ook andere webshops.
In deze blogpost gaat het over de nieuwe webshop van blokker.nl. De webshop is vernieuwd in april inclusief herpositionering en een nieuwe inrichting van de winkels.
Ik ging in de webshop op onderzoek uit en heb een bestelling geplaatst. De ervaringen en plus-en minpunten staan hieronder.
De eerste indruk
Hmmm.. een beetje “saai” en veel grijs komt op mij af. Maar het is wel overzichtelijk.
Ik mis is de “keuken/woonaccessoires” beleving (en dan gericht op vrouwen).
Bijvoorbeeld grote foto’s, het is nu teveel een webshop en niet inspirerend, te onopvallend en compact.
Mijn doelen
Er waren 2 doelen tijdens het bezoek aan blokker.nl.
1. Ik had echt iets nodig zoals theeglazen en koffiekopjes (en misschien nog wat anders).
2. Om onderzoek te doen en het te delen, iedereen kan er wat van leren.
Zoekfunctie
Om te beginnen met bestellen begon ik met de zoekfunctie.
De zoekfunctie werkt goed. Ik zocht een simpel theeglas van Pickwick en voerde dat in. Vervolgens kwam ik bij het product uit. Bestelde er 6 en ze werden in de winkelwagen gezet. Dat laatste duurde wel erg lang…
Productinformatie
De informatie bij de producten is voldoende aanwezig. Erg fijn zijn de reviews bij de producten, want ik wil weten of het een goed glas / koffiekopje is. Als de reviews er niet waren zou ik niet zo snel bestellen!
Het bestelproces
Ging zonder problemen, gegevens invullen ging snel en makkelijk. Keuze uit een bezorgmoment ook goed voor elkaar met PostNL.
Tussendoor, wat “technische” tekortkomingen
– Niet op alle pagina’s HTTPS (een beveiligde verbinding)
– Grijze call to action buttons (huh?)
– De zoekfunctie verbeterd niet (kaassschaaf = 0 resultaten)
– Lay-out niet schaalbaar, wel aparte mobiele versie
Afhandeling van de bestelling
Na het plaatsen van de bestelling kreeg ik 1 e-mail als bevestiging. Prima, want sommige webshops sturen er 4. Besteld op zaterdag en maandag werd het bezorgd.
Goed verpakt en alles compleet zoals het hoort!
Conclusie
De webshop werkt in de basis, maar is te standaard voor een concern dat het moet hebben van de nieuwe formule. De uitstraling is saai en kan veel beter door meer te inspireren en groter beeldmateriaal te gebruiken. Technisch gezien missen een aantal zaken, maar daar zal de gewone consument niet wakker van liggen.
Ons advies voor blokker: kijk nog eens naar de uitstraling, vooral van de homepage en categoriepagina’s en verbeter de technische tekortkomingen. Luisteren naar de klant, zorg voor voldoende voorraad als je iets promoot in de folder (zowel offline als online). Werk aan de winkel!