Wat is Google PageSpeed?

Wat zegt een score in de veelgebruikte tool Google PageSpeed? Het zijn snelheid en gebruiksgemak scores van je website prestaties op mobiel en desktop. Er staan ook veldgegevens en labgegevens. In de tool staat dus veel informatie. Wat betekent het precies en waarom is het belangrijk? Wie het weet mag het zeggen! Daarom gaan wij er in deze blog meer over vertellen.

Google PageSpeed tool

Met de tool van Google via Pagespeed Insights kan je kijken hoe je eigen website scoort. Soms moet je hem 2 of 3 keer uitvoeren. Het zijn namelijk altijd live scans en dus momentopnamen.
Sinds juli 2021 is een betere PageSpeed-score goed voor je posities in de zoekmachine. Het is dus een ranking-factor van Google. De reden dat dit gedaan is om websites die hoog staan in zoekresultaten ook daadwerkelijk snel en prettig werken.

Snelheid van je webshop meten

Al jaren is een snelle website belangrijk. Met een snelle website haken bezoekers minder snel af. Bij het toevoegen van een product aan de winkelwagen en het doorklikken van het productaanbod is het natuurlijk voor niemand fijn als dat lang duurt. Daarom letten wij als developers al jaren op de snelheid scores voor desktop en mobiel.

Zo werkt de Google kleuraanduiding en score

De totaalscore die je webshop krijgt zijn gesplitst voor mobiel en desktop.
De maatstaf bij Tajriba is te gaan voor een oranje score voor mobiele apparaten en een groene score voor grotere apparaten.

Het totaal aantal punten dat je website krijgt is opgebouwd uit verschillende onderdelen:

  • De techniek van de website zelf
  • De server snelheid
  • Omvang van afbeeldingen
  • Scripts van externe partijen (zoals een chatbox of review-widget)
  • Het gebruiksgemak. (zodra er is een knop niet werkt of e.d. krijg je een minder hoge score op het onderdeel gebruiksgemak)

Kortom: het is belangrijk dat je website goed in de Google PageSpeed scoort. Maar het is niet heilig. Google kijkt naar honderden andere ranking factoren zoals relevante teksten, de domeinnaam, de SEO enzovoort.

Hoe hoog een score uiteindelijk kan worden gemaakt hangt af van de bovenstaande onderdelen, soms is een gebruikte techniek nu eenmaal niet het beste wat Google wenst. Maar een 100/100 score is gelukkig nog een utopie! Heb je hulp of advies nodig over dit onderwerp, neem dan gerust contact op met Stefan.

Meer blogs

Voorheen was de benadering voor een webshop meer projectmatig, tegenwoordig zien we het meer als een continue traject. Vergelijk het met een oldtimer, die vaak...

Lees meer

Het conversiepercentage van webshops kan je verhogen, maar wees wel reƫel. De titel van deze blog is een beetje misleidend. Sleutelen aan een webshop kan...

Lees meer