Het conversiepercentage van webshops kan je verhogen, maar wees wel reëel. De titel van deze blog is een beetje misleidend. Sleutelen aan een webshop kan de conversie doen stijgen en kan goed uitpakken. Maar je moet wel realistisch zijn. Wij geven een aantal stappen en een uitgewerkt geslaagd voorbeeld.
Allereerst moet de basis goed zijn, het is handig om in een aantal stappen te werken:
Stap 1: De PrestaShop webshop moet responsive zijn en goed werken op desktops, tablets en smartphones.
Stap 2: De snelheid van de shop moet in orde zijn. De meeste webshops worden na verloop van tijd langzamer. De snelheid van je PrestaShop is hier te analyseren met een tool van Google.
Stap 3: Met behulp van Google Analytics gegevens kan er gekeken worden welk onderdeel van de webshop beter kan. De navigatie, categorie pagina of productpagina. Elke dag sleutelen aan een webshop is niet nodig, maar vergelijk het met een auto die onderhouden moet worden.
Stap 4: Een plan maken en de inschatting waar optimalisatie en onderhoud nodig is. Wij kunnen hier uiteraard mee helpen.
Case uit de praktijk: Productpagina optimalisatie
Het doel was nadat stap 1,2,3 uitgevoerd waren om meer focus op het product en de afbeelding te leggen. De call to action is opvallender gemaakt en meer naar boven gezet. (beter voor tablet gebruikers). De unique selling points zijn voor het product gezet om goed op te vallen en ruimte te creëren. Andere elementen zoals de voorraad melding en levertijd zijn onder de In winkelwagen button gekomen.
Oude pagina:
Nieuwe pagina:
De conversie is door deze aanpassingen gestegen. Hoeveel precies houden we geheim. Het percentage van alle bezoekers dat besteld is sowieso meer dan met de oude product pagina.
Conclusie
Met onderzoeken* is aangetoond dat A/B testen en verbeteringen een positief effect hebben op het conversiepercentage. Daarom is vaker sleutelen aan je webshop en testen een goede methode om je webshop succesvoller te maken.
* Onderzoek over A/B testen: https://econsultancy.com/blog/67235-how-a-b-tests-improved-add-to-basket-levels-by-almost-30-case-study